Beroepscode Rijangstlabel
Het is een goede traditie dat dienstverleners en hulpverleners zich nadrukkelijk bezinnen op de aard van het werk en de relatie met cliënten. Integriteit van het contact is eminent. Een van de doelstellingen van het Rijangstlabel.nl als beroepsvereniging is daarin een belangrijke rol te spelen, door gedragsregels in te stellen die als richtsnoer voor het beroepsmatig handelen dienen.
De beroepscode dient tot waarborg van de kwaliteit van de beroepsuitoefening in het belang van de cliënt, van de rijangstcoach en van andere betrokkenen.
De code is een leidraad voor het beroepsmatig handelen van de individuele rijangstcoach. Anderzijds is het een informatiebron over wat van de rijangstcoach in het algemeen kan worden verwacht en verlangd voor al degenen die te maken hebben met het professioneel handelen van de rijangstcoach.
Daarnaast dient de beroepscode als maatstaf waaraan het handelen van de rijangstcoach kan worden getoetst.
Rijangstlabel.nl kent een klachtenprocedure, waarvan iedereen gebruik kan maken die weet heeft van ethisch onjuist handelen door een rijangstcoach die lid is van Rijangstlabel.nl.
De klacht wordt, met toepassing van het principe van hoor en wederhoor, behandeld door het Bestuur.
Begrippen
I.
Het beroepsmatig handelen: alle handelingen die de rijangstcoach als zodanig verricht; dat wil zeggen elk optreden van de rijangstcoach in zijn functie of met gebruikmaking van de aanduiding rijangstcoach; hieronder valt de professionele relatie, het optreden als docent, supervisor, in de media etc.
2.
De betrokkene: elke persoon die direct of indirect is betrokken bij het beroepsmatig handelen van de rijangstcoach of die daardoor in zijn belangen wordt geraakt; zoals de cliënt, opdrachtgever, collega, student, proefpersoon etc.
3.
De professionele relatie: de behandelings-, onderzoeks-, adviserings-, of begeleidingsrelatie tussen rijangstcoach en cliënt of cliëntsysteem.
4.
De cliënt: de persoon met wie de rijangstcoach een professionele relatie aangaat, onderhoudt, of onderhouden heeft; zoals de client, de geadviseerde, etc.
5.
Het cliëntsysteem: de groep van meer personen in hun onderling functioneren, met wie de rijangstcoach één professionele relatie aangaat, onderhoudt, of onderhouden heeft.
6.
De externe opdrachtgever: de persoon of rechtspersoon die de opdracht tot enige vorm van beroepsmatig handelen heeft gegeven, niet zijnde de cliënt
7
Dossier: de verzameling van gegevens betrekking hebbend op een cliënt of cliëntsysteem, verkregen door de rijangstcoach in zijn beroepsmatig handelen, die hij bewaart vanwege hun relevantie voor kwaliteit en continuïteit van de professionele relatie.
8
Rapportage: elke bevinding, beoordeling of advies, herleidbaar tot één of meer cliënten, die mondeling of schriftelijk wordt uitgebracht in het kader van een coachingstraject of opdracht.
9
Gegeven: elk op een persoon herleidbaar gegeven dat in welke vorm dan ook bewaard kan worden, waaronder begrepen audiovisuele middelen en geautomatiseerde databestanden.
A-1 Geheimhouding
In het directe contact met de betrokkene gaat de rijangstcoach een vertrouwensrelatie met hem aan. Daarom is de rijangstcoach verplicht tot geheimhouding van hetgeen hem uit hoofde van de uitoefening van zijn beroep ter kennis komt, voor zover die gegevens van vertrouwelijke aard zijn. Deze verplichting blijft na beëindiging van de professionele contacten bestaan.
A-2 Zorgvuldige behandeling van persoongegevens
Bij een kennismakingsgesprek of tijdens een begeleidingstraject kunnen persoonlijke gegevens indien gewenst worden genoteerd en opgeslagen in een dossiermap. Dit noteren vindt alleen plaats als de client hier toestemming voor heeft gegeven.
De rijangstcoach zorgt er voor dat het dossier op zodanige wijze wordt bewaard dat niemand daar zonder zijn toestemming toegang toe heeft, zodat de vertrouwelijkheid van de gegevens bewaard blijft. Cliëntengegevens blijven op het eind van de dag niet in de auto achter of andere plaatsen dan een afgesloten dossierkast.
A-3 Internetgebruik- e-mail
E-mail verkeer met de client over inhoudelijke zaken is alleen toegestaan op een e-mail adres dat slechts wordt gelezen door de rijangstcoach. De rijangstcoach dient daarom een privé e-mail adres te gebruiken die niet voor anderen toegankelijk is. Indien de client gebruikt maakt van een e-mailadres van de organisatie waarin de rijangstcoach zijn werkuitoefening heeft, dient de rijangstcoach een geheimhoudingsverklaring af te stemmen met zijn collega’s. De rijangstcoach blijft volledig verantwoordelijk voor de afscherming van de cliëntgegevens.
A-4 Respect en privacy
De rijangstcoach toont respect voor de fundamentele rechten en waardigheid van de betrokkene en respecteert het recht van de betrokkene op privacy en vertrouwelijkheid.
Privacy wordt actief beschermd door de rijangstcoach. Derden krijgen geen informatie die de client kan schaden. Een derde wordt niet (onnodig) ingelicht over de deelname aan een begeleidingstraject van de client. Er wordt door de rijangstcoach geen gegevens verstrekt die de anonimiteit van de client kunnen doorbreken. Slechts indien de client zelf toestemming geeft tot het verstekken van bepaalde informatie een vastgestelde derde, mag de rijangstcoach binnen dit kader informatie verstrekken aan deze vastgestelde derde.
A-5 Deskundigheid
De rijangstcoach streeft naar het verwerven en handhaven van een hoog niveau van deskundigheid in zijn beroepsuitoefening. Hij neemt de grenzen van zijn deskundigheid in acht en de beperkingen van zijn ervaring. Hij biedt alleen diensten aan en gebruikt alleen methoden en technieken waarvoor hij door opleiding, training en/of ervaring is gekwalificeerd.
Rijangstlabel.nl kan vervolgopleiding en expertise vermeerdering eisen van de rijangstcoach alsmede toetsen opleggen die de vaardigheid en kennis van de rijangstcoach bewaakt.
A-6 Reden tot beëindiging van de professionele relatie
De rijangstcoach zet de professionele relatie niet voort als daar professioneel geen grond meer voor bestaat. Hij zorgt er voor dat de professionele relatie in overleg met de cliënt wordt afgerond en dat daarover geen misverstanden blijven bestaan.
A-7 Niet meewerken aan werkzaamheden die strijdig zijn met de code
De rijangstcoach verleent geen medewerking aan werkzaamheden van anderen die met de code in strijd zijn. Evenmin profiteert hij van de resultaten van dergelijke werkzaamheden.
A-8 Onafhankelijkheid en objectiviteit in het beroepsmatig handelen
De rijangstcoach draagt er zorg voor dat hij in zijn beroepsmatig handelen onafhankelijk en objectief kan optreden. Hij laat zijn beroepsmatig handelen niet zodanig beïnvloeden door eisen van anderen met wie of in opdracht van wie hij werkt, dat hij de resultaten daarvan professioneel niet kan verantwoorden.
A-9 Voorkomen van misleiding
De rijangstcoach voorkomt misleiding van enige aard in zijn beroepsmatig handelen.
De rijangstcoach maakt geen misbruik van zijn kennis en vaardigheden of van het overwicht dat voortvloeit uit zijn deskundigheid of zijn positie.
A-10 Geen ongerechtvaardigde of bovenmatige verwachtingen wekken
De rijangstcoach zorgt ervoor dat geen ongerechtvaardigde of bovenmatige verwachtingen worden gewekt ten aanzien van de aard, de effecten en de gevolgen van zijn dienstverlening.
A-11 Informatie over voorwaarden waaronder opdrachten worden aanvaard
De rijangstcoach stelt betrokkenen voorafgaand aan of in het vroegste stadium van de professionele relatie eerlijk en nauwgezet op de hoogte van de financiële en andere algemene voorwaarden waaronder hij zijn opdrachten aanvaardt.
A 12 Onderkennen van onverenigbare belangen
De rijangstcoach onderkent de moeilijkheden die kunnen ontstaan doordat er binnen het geheel van cliënt, cliëntsysteem en opdrachtgever sprake kan zijn van onverenigbare belangen.
A-13 Vermengen van professionele en niet-professionele rollen vermijden
De rijangstcoach vermengt geen professionele en niet-professionele rollen die elkaar zodanig kunnen beïnvloeden, dat hij niet meer in staat is een professionele afstand tot de betrokkene(n) te bewaren of waardoor de belangen van de betrokkene(n) worden geschaad.
A-14 Niet oneigenlijk bevorderen van persoonlijke belangen
De rijangstcoach laat na in zijn beroepsmatig handelen zijn persoonlijke, religieuze, politieke of ideologische belangen oneigenlijk te bevorderen.
A-15 Geen seksuele relatie met de cliënt
De rijangstcoach gaat geen seksuele relatie aan met zijn cliënt tijdens of direct aansluitend aan de professionele relatie. Ook nadien is hij daarin terughoudend.
A-16 Geen seksuele gedragingen ten opzichte van de cliënt
De rijangstcoach onthoudt zich van seksuele toenaderingspogingen ten opzichte van zijn cliënt en gaat niet in op dergelijke toenaderingspogingen van diens kant. Hij onthoudt zich van gedragingen die seksueel getint zijn of in het algemeen als zodanig kunnen worden opgevat.
A 17 Verantwoordelijkheid na beëindiging van de professionele relatie
De rijangstcoach geeft zich rekenschap van het feit dat na de formele beëindiging van de professionele relatie er nog steeds sprake kan zijn van belangentegenstellingen of een ongelijke machtsverhouding tussen hem en de betrokkenen en dat derhalve zijn professionele verantwoordelijkheid ten opzichte van de betrokkenen niet zonder meer ophoudt te bestaan.
A-18 Respect voor de psychische en lichamelijke integriteit van betrokkene
De rijangstcoach respecteert de psychische en lichamelijke integriteit van de betrokkene en tast hem niet in zijn waardigheid aan. Hij dringt niet verder door in het privéleven van de betrokkene dan voor het doel van zijn beroepsmatig handelen noodzakelijk is.
A-19 Non-discriminatie
De rijangstcoach geeft zich rekenschap van en houdt rekening met individuele en culturele verschillen als gevolg van ras, afkomst, etniciteit, geslacht, seksuele voorkeur, handicap, leeftijd, religie, taal of sociaal-economische status. Hij spant zich ervoor in dat ondanks die verschillen een ieder in dezelfde situatie dezelfde kansen krijgt. Discriminatie op deze en andere gronden is niet toegestaan.
A-20 Bewaartermijn van een op naam gesteld dossier
De rijangstcoach bewaart na beëindiging van de professionele relatie het op naam gestelde dossier van de cliënt niet langer dan noodzakelijk is voor het doel waarvoor het dossier is aangelegd.
A-21 Recht op vernietiging van het dossier
De rijangstcoach vernietigt alle persoonsgegevens op uitdrukkelijk schriftelijk verzoek van de cliënt.
A-22 Gegevensverstrekking aan derden
De rijangstcoach verstrekt uit het dossier uitsluitend die gegevens aan derden die relevant zijn voor de legitieme vraagstelling van die derden en waarvoor de cliënt vooraf gericht en schriftelijk toestemming heeft verleend.
A-23 Gebruik van gegevens voor wetenschappelijke publicaties, supervisie, etc
Voor publicaties of voor onderwijsdoeleinden, supervisie en intervisie, mag de rijangstcoach uitsluitend niet op de persoon van de cliënt te herleiden gegevens gebruiken. De combinatie van gegevens en beschreven omstandigheden mag er niet toe kunnen leiden dat derden daarin de cliënt herkennen. Slechts na schriftelijke toestemming van de client kan toestemming worden verkregen om persoonsgegevens volgens overeenkomst uit te dragen.
A-24 inzage in de rapportage
De rijangstcoach biedt de cliënt de gelegenheid tot inzage in de rapportage, voorafgaand aan het uitbrengen van de rapportage aan derden. Als de rapportage feitelijk wordt uitgebracht verschaft de rijangstcoach de cliënt desgewenst een afschrift, voorzover de rapportage op hem betrekking heeft.
A-25 Mondelinge rapportage aan derden
Als de opdracht inhoudt dat de rapportage mondeling wordt uitgebracht, wordt de inhoud met de cliënt besproken, voorafgaand aan het uitbrengen van de rapportage aan derden. De cliënt heeft in principe het recht rapportering aan de externe opdrachtgever te blokkeren.
A-27 Voorkomen van onbedoeld gebruik en misbruik van rapportages
De rijangstcoach treft maatregelen om te voorkomen dat zijn rapportages worden gebruikt voor een ander doel dan waarvoor zij zijn opgesteld. Daartoe dient in de rapportage te worden vermeld dat deze van vertrouwelijke aard is.
A-28 In stand houden van professionele deskundigheid
De rijangstcoach houdt zijn professionele deskundigheid in stand en ontwikkelt deze in overeenstemming met de recente ontwikkelingen in het vakgebeid. Hij volgt de voor hem relevante vakliteratuur en neemt deel aan relevante bij en nascholingscursussen.
A-29 Gebruik van doeltreffende en doelmatige methoden
De rijangstcoach hanteert alleen die methoden die in het kader van de professionele relatie doeltreffend en doelmatig zijn en geeft zich rekenschap van de beperkingen van die methoden.
A-30 Professionele en persoonlijke beperkingen
De rijangstcoach onderkent zijn professionele en persoonlijke beperkingen en is daar open over. Hij roept waar nodig deskundig advies en ondersteuning in, en verwijst zo nodig door.
A-31 Grenzen van de eigen deskundigheid
De rijangstcoach neemt in zijn beroepsmatig handelen de grenzen van zijn deskundigheid in acht en aanvaardt geen opdrachten waarvoor hij de deskundigheid mist.
A-34 Kwalificatie
Hij hanteert alleen methoden waarvoor hij door opleiding, training en/of ervaring is gekwalificeerd.
A-35 Zorg voor kwaliteit
De rijangstcoach dient te zorgen voor een goede kwaliteit van zijn beroepsmatig handelen.
A-36 Medeverantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het team
De rijangstcoach draagt medeverantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het handelen van het team waarvan hij deel uitmaakt.
A-37 Medewerking aan behandeling van een klachtenprocedure
De rijangstcoach onttrekt zich niet aan de behandeling van een klachtenprocedure als die tegen hem wordt ingesteld. Hij zal naar beste weten de vragen van de bestuursleden beantwoorden en aan hun verzoeken voldoen.
A-38 Negatieve ervaringen
De rijangstcoach stelt de betrokkene met wie hij in direct contact treedt niet aan negatieve ervaringen bloot tenzij dat noodzakelijk is voor het bereiken van het doel van zijn beroepsmatig handelen en het de enige manier is waarop dat doel kan worden bereikt. In dat geval tracht hij zoveel mogelijk de gevolgen van de negatieve ervaringen voor de betrokkene te beperken of te neutraliseren.
A-39 Continuïteit van de professionele relatie
De rijangstcoach is verantwoordelijk voor de continuïteit van de professionele relatie. Indien nodig schakelt hij daarbij andere deskundigen in. Als de rijangstcoach om welke reden dan ook genoodzaakt is een professionele relatie voortijdig af te breken, zorgt hij er voor dat deze door een deskundige vakgenoot kan worden voortgezet en is hij verantwoordelijk voor een adequate overdracht.
A-40 Verantwoordelijkheid voor waarneming bij onvoorziene absentie
De rijangstcoach treft maatregelen om zich er van te verzekeren dat bij een plotselinge, onvoorziene tijdelijke of blijvende absentie zijnerzijds, een of meer vakgenoten zijn professionele werkzaamheden overnemen dan wel afronden.
A-41 Collegiaal appèl
De rijangstcoach spreekt collega’s er op aan als hij meent dat deze in strijd met de bepalingen van de beroepscode hebben gehandeld. Als blijkt dat een aangesproken collega niet bereid is zijn handelen te verantwoorden in een collegiaal dispuut, dan wel volhardt in het vermeende ethisch onjuiste handelen, dient de rijangstcoach een klacht in bij de daartoe meest gerede instantie, indien de ernst van de overtreding daartoe aanleiding geeft. Hij stelt de collega van het indienen van de klacht op de hoogte.
B-0 Indienen van een klacht
Klachten dienen schriftelijk per aangetekend schrijven te worden ingediend bij het Bestuur van Rijangstlabel.nl.
B-1 Het klachtschrift dient te bevatten:
a. naam, adres en woonplaats van de klager;
b. naam en woonplaats, dan wel werkadres, van de aangeklaagde;
c. de klacht en de gronden waar deze op berust.
B-2
Het bestuur neemt geen klacht in behandeling als de klager daarbij geen belang heeft, tenzij naar het oordeel van het Bestuur behandeling van de klacht in het belang is van de rijangstcoach.
B-3
Het bestuur neemt geen anonieme klachten in behandeling.
B-4
Het bestuur stelt de aangeklaagde in de gelegenheid schriftelijk op het klachtschrift te reageren. Indien het verweerschrift van aangeklaagde daartoe aanleiding geeft kan het bestuur klager en aangeklaagde daarna nog de gelegenheid geven schriftelijk van repliek, respectievelijk dupliek te dienen.
B-5
Indien het Bestuur van oordeel is dat de klacht mondelinge behandeling behoeft roept het bestuur zowel klager als aangeklaagde op ter zitting van het bestuur te verschijnen, om naar aanleiding van de klacht te worden gehoord. Klager en aangeklaagde zijn bevoegd zich ter zitting door een raadsman te laten bijstaan en/of zich door een wettelijk vertegenwoordiger of een bijzonder gevolmachtigde te laten vertegenwoordigen. Klager, aangeklaagde en hun respectieve raadslieden worden in de gelegenheid gesteld tijdig van alle op de klacht betrekking hebbende gegevens kennis te nemen.
B-6
Het Bestuur zal de volgende disciplinaire maatregelen kunnen opleggen
a. waarschuwing;
b. berisping;
c. schorsing in het lidmaatschap der vereniging gedurende ten hoogste twee jaar
d. ontzetting uit het lidmaatschap van de vereniging
Lidmaatschap
Tot het gewoon lidmaatschap van de vereniging kunnen slechts worden toegelaten
personen die:
1. a. een scholingsprogramma van Rijangstlabel.nl succesvol hebben afgesloten.
2. een schriftelijke verklaring hebben ingediend dat de persoon akkoord is met de beroepscode.